Ovogodišnja selekcija donosi jedanaest novih filmova različitih autorskih poetika, nastalih u devet različitih zemalja sa četiri kontinenta.
Filmovi su novi, ali problemi koje opisuju i dalje su isti – pored filmova sa romskom tematikom, koji su okosnica programa, tu su filmovi koji tretiraju problem migracija, tranzicione nepravde kao i par lucidnih osvrta na stanje u našem (i bivšim Jugoslovenskim) društvima. Na osnovu filmova može se doći do zaključka da se problemi romske zajednice sve manje vide jer se utapaju u more problema drugih osetljivih socijalnih grupa. A osetljive grupe postaju zapravo daleko brojnije od onih drugih, pretpostavljam neosetljivih. Što me dovodi do zaključka da romsko pitanje jeste i nacionalno i rasno, ali pre svega klasno.
Mislim da će to biti još očiglednije u godinama koje dolaze, kada se pojave filmovi koji su reflekcija na pandemiju, rastuće socijalne razlike, kao i rasne netrpeljivosti i tenzije u SAD.
I, na kraju bih dodao, da još uvek željno očekujemo filmove romskih autora, filmove iz zajednice o problemima zajednice koji će pomeriti ustaljene stereotipe prisutne u aktivističkim filmovima.
Filip Markovinović
selektor
NAGRAĐENI FILMOVI:
Eko radionica takmičarska selekcija
– Nagrada za najbolji film “Mesto za skrivanje” režija : Mina Nikolić
Obrazloženje : mlada autorka jos ima mnogo toga da nauči ali nesumnjivo da poseduje talenat koji nikako ne bi trebalo da zanemari. Ima osećaj za dramaturgiju, zna da promišlja i to prilično zrelo i sposobnost da sve to uobliči u priču koja ostavlja utisak i koja “stoji” kada čitas izmedju redova dobijes doživljaj Malog Iđoša koji tera na razmišljanje. Sve pohvale za zrelost ove mladosti.
-Specijalno priznanje – za scenario “Gde žabe ne krekeću” režija: Ana Dajović i Katarina Bašić
Obrazloženje : Zagađivanje reke Krivaje preokupacija autora i tema filma. Borba stručnjaka i aktivista da spasu reku, voda vise nije nezdravo bela i ne smrdi. Opet krekeću žabe i plove patke zaslugom i ovog filma.
-Specijalno priznanje – za kameru “Juce je ono sto nikada nije bilo” kamera : Katarina Bugarin, rezija Nikola Nikolić i Nikola Topalović
Obrazloženje : Aktivno praćenje kretanja junakinje filma, socijalne i medicinske radnice, doprinosi da se bolje sagleda ličnost i njeno delovanje u praski. Kamera se priblizava, prati radnju, kroz promene ambijenta i skoro neprestano u pokretu, odeđjuje ritam i estetiku filma.
Takmicarska Selekcija Nagrada za najbolji film – “Branko” rezija Hamze Biticija
Obrazlozenje : “Branko” je jedna po mnogo cemu originalna priča, od toga da je reč o animiranom filmu pa do toga da izlazi iz svih očekivanih klišea kada je u pitanju romska tematika. I sto je jos vaznije bavi se temom (drugi svetski rat) koju gotovo nikada ili retko na ovaj način vezujemo za romsku populaciju. Odlična ilustracija Magdalene Kasube. Profesionalna animacije Helge Hening i odlicna rezija Hamze Biticija.
Specijalno Priznanje – za film esej “The Gypsy and the Death” reditelja Davida Luzara Obrazloženje : Legenda o susretu Roma i smrti. Naraciju, namudrivnja između čoveka i sudbine, ispresecanu realističnim prizorima presnog zivota. Svaki lik na svoj nacin tumači odlazak iz života. Bez obzira na status, zivotne prilike i neprilike, bez preteranog strahopoštovanja likovi u filmu demistifikuju fatalnost i neminovnost prestanka zivota.
Žiri : Predsednik, Dragomir Zupanc
Članovi: Olivera Pančić i Goran Musić